0

STUKAD TÅ

Vad värme är gott för min kropp!

Jag bor i helt fel land. Det vet jag sedan tidigare. Men efter en långresa känns det ännu mer. Redan igår hade jag sån värk i nacke/axel att jag inte kunde vrida huvudet åt något håll. Mest ont gör det när jag vrider huvudet åt vänster. Då hade jag endast varit hemma några timmar! Under de 24 dagar vi var borta kändes min kropp helt normal. Som förut, innan den kroniska värken tog över den. Fibron lämnar mig aldrig i fred, men ibland lyckas jag fokusera bort den och njuta av att bara vara. Jag snubblade till och slog i vänster stortå i en sten på väg ner till ett vattenfall. Det gjorde jätteont, och efter ett tag blev hela utsidan röd. Fortfarande är en liten röd fläck kvar. Men värken kändes inte alls så mycket efteråt. Nu är det bara den lilla röda fläcken som påminner om vår strapats med badskor för att få svinga i lian ner i en turkosgrön sjö. Simma in i en grotta bakom ett vattenfall. Grönt som i en djungel runtomkring. Då står man ut med lite smärta. Förra veckan slog jag i höger "långtå". Det gjorde väldigt ont, speciellt nattetid då jag vände mig i sängen. Till slut letade jag fram en kirurgtejp ur min toalettväska. Den har legat där i några år och var lite kladdig. Men den gör sitt jobb. Jag tejpar ihop den tån med "ringtån" för att inte slå i den i onödan. Och tejpen klarar både långa snorkelturer och många simturer i havet. Nu värker tån som sjutton!!! Nageln börjar bli lite blå, får se om jag får behålla den. Men, tänk vilken skillnad det är med kyla respektive värme tillsammans med värk.
Tjocka kläder samt gosiga varma tofflor hjälper lite i alla fall.
Mitt fotbad med massage har min svärdotter lånat, kanske dags att be att få tillbaka det nu.

Kommentera här: