2

VALBORGSFIRANDE

Regn, hårda vindar och eventuellt en liten, liten solchans.
Ja, så ser kvällens prognos ut här. Stackars alla eldar, och alla som vill gå och titta.

Vi ska njuta i ett uppvärmt uterum med lite gott från grillen och min son med sambo kommer. Ska bli så mysigt!
Jag förbereder med välkomstdrink och tilltugg, både med och utan alkohol så klart.

Detta recept hittade jag på Lantliv
 


Rosendrink med grapefrukt och bubbel

En vackert rosaskimrande drink passar bra som inledning på festen.
En örtig laxtartar fint upplagd i kupade gemsalladsblad är gott till, recept här nedan.

4–6 glas

2 röda grapefrukter
1 msk socker
1 msk rosenvatten
1/2 flaska kylt mousserande vin

1. Dela och pressa grapefrukterna. Blanda med socker om det behövs. Smaksätt juicen
med lite rosenvatten.
2. Häll 1/3 grapefruktsjuice i varje glas, toppa med mousserande vin. Drinken kan göras alkoholfri med mineralvatten i stället för bubbel.
 
Dekorera med en fin skiva grapefrukt, eller varför inte ett blad från en rosa ros.
Denna bild från Elle mat och vin är ju bara för söt.
 
 


Laxtartar i salladsbo

Laxtartaren blir god även på gravad lax.

4 portioner

250 g lax, gärna Salmalax
Finrivet skal och saft av 1 liten citron, gärna ekologisk
6 msk olivolja
1 dl finhackad gräslök
2 msk finhackad dragon
2 msk finhackad körvel
Salt och nymalen vitpeppar
2 huvuden av gemsallad

1. Skär laxen i små tärningar. Blanda lax med finrivet skal och saft av citron, olivolja, gräslök, dragon och körvel. Salta och peppra.
2. Dela gemsalladen i blad, skölj och skaka dem torra. Lägg salladen på ett serveringsfat. Lägg en sked laxtartar i varje salladsblad.

Min älskade man kommer inte hem förrän 18 - 18.30 idag. Så jag ska ta det lugnt. Städa lite. Vila. Plocka undan lite. Vila. Lägga kött och kyckling i marinad. Göra kalla såser. In i kylen med allt. Vila. Promenera till affären och köpa hem det som saknas. Till lunch blir det rester från igår. Perfekt och praktiskt denna dag.

Vad hittar ni på ikväll? Är ni lediga idag, kompat kanske?

Jag har inte mått så bra. Fokuserat på mig själv och inte mobil/dator. Hämtat andan och laddat energi. Känner att livet försvinner lite för fort. Så lev här och nu!!!

Må så gott alla fina.

Kram Anni
 

Kommentarer:

1 Eva`s blogg:

skriven

Men va mysigt, viktigast att man är tillsammans tycker jag men ni hade det super mysigt ju :) kram å fin 1 maj <3

2 Eva`s blogg:

skriven

kikar in o önskar dig en fin dag kram

Kommentera här: