2

PEPP TILL DIG OCH MIG

 
 
En mage som värker, värk som gör att jag mår illa.

Idag är tanken att jag ska sopa garageuppfarten innan sopbilen kommer. Alla stora stenar som följer med in vill jag verkligen få bort nu. Vi har hackat is, krattat ut snön. Allt för att hjälpa våren på traven.
Men medan jag står i köket och funderar på lunch får jag höra ett surrande ljud ute.
Jaha, där kommer sopbilen! Tidigast V15 är det sagt att de ska tå våra gator och cykelbanorna ska prioriteras. Så gick det med min sopning. Kanske lika bra med tanke på mitt illamående.
Jag stänger kylskåpet, mår alldeles för illa för att kunna tänka på mat just nu.
Öppnar min dator och läser igenom mailkorgen.
Ett nytt mail om mindfulness. Jag lutar mig tillbaka i soffan och läser. I lugn och ro. Får läsa om och om igen för att kunna ta in allt. Det är min fibrohjärna som spökar. Har svårt att förstå nåt jag läser.
Nu infinner sig lugnet inom mig. Jag sörplar vatten och andas lugnt.
Inga måsten idag. Bara vara. Gruset får allt ligga kvar där ute. Nu är jag lugn igen.

Läs detta och begrunda. Livet är här och nu. Räkna inte dagarna, utan låt dagarna räknas. Livet är de dagar du har framför dig. Så njut av livet!

Vändkorsets filosofi

I skolan jag gick i som barn fanns ett vändkors som man gick igenom för att komma in på själva skolgården. Det var en sådan där gammal rostig och gnisslig variant, men det fungerade.

Det jag lärde mig snabbt var att om man väl hade börjat gå in i ett vändkors så gick det inte att backa. Antingen stannade man och fastnade mitt i, eller så gick man vidare och kom ut på andra sidan. Ungefär som en metafor för livet.

Du kanske står och tittar på ett vändkors just nu. Då vet du, att om du väl tar det här beslutet att ge dig in i det, så finns ingen väg tillbaka. Vissa saker går inte att göra ogjorda, och det kanske är därför du tvekar. Alla känner oro inför vissa val, särskilt dem som vi vet är svåra att backa ifrån när de väl är tagna. Men vad ska du annars göra? Det du vill ha finns ju på andra sidan. Det vet du.

Du kanske är mitt i ett vändkors. Du har stannat mitt i för att du har börjat tvivla på om det här var rätt väg för dig. Men du får inte tveka, och du kan inte gå tillbaka, utan du behöver ta dig igenom det här först. Därefter öppnar sig andra möjligheter och friare ytor, men inte dessförinnan. Det är bara du som kan sätta snurr på det här igen, och det gör du genom att trycka på åt rätt håll. Det går.

Det finns bara en väg och det är framåt. Allt annat skapar bara problem, ångest och frustration. Det är vändkorsets filosofi. Det som är gjort är gjort, det som är sagt är sagt. Din uppgift är att fortsätta snurra ditt eget vändkors. Däri ligger också nyckeln till en ny vår. Kom ihåg varför du gick in i det här. Minns var du kommer ifrån. Inte backa. Inte stanna. Inte älta. Fortsätt vidare dit du ska.
Låt framrutan vara större än backspegeln och gå med huvudet högt hälsar Olof Röhlander.

Kommentarer:

1 Anonym:

skriven

Så bra skrivet. Och dessa snurrgrindar kommer jag ihåg. Även snurrdörrarna på Domus. En snygg blåtira lyckades jag få av de. Kommer du ihåg? :) :) Hoppas allt är bra med dig!
Maria N

Svar: Ja vilket minne. Du var så snygg i många veckor efteråt 😂 Fast jag tyckte så synd om dig när det hände!! Alla killar bara stod och flabbade minns jag. De kände inte din smärta. Tuffa som de skulle vara 😊
Här är allt ok, kram Anni
lfgrenskalivet.blogg.se

2 Anonym:

skriven

Tjoho, nu kan du alltså tvätta fönstrena. Som jag längtar efter sopbilen. Då är det vår 🌱🌱🌱🐞🐌🦋🐝
Sköt om dig raring!

Kram Madde T

Svar: Haha, tvätta fönster får allt min andra hälft göra. Förr längtade jag alltid efter sopbilen. Då hade våren kommit långt i rabatterna. I år ligger snön kvar. Men tänk så mycket det gör med nytvättade fönster!
Och du, snart börjar husvagnssäsongen☀️😀🤗
Kram själv raring 💖
lfgrenskalivet.blogg.se

Kommentera här: