0

JUL BEHÖVER EFTERTANKE

God morgon,


Dagens eftertanke handlar om risken för missförstånd och hur bilden av hunden och bollen kan hjälpa till att motverka det. Vill du skriva ut det, klicka här.
Bollen och hunden
Låt säga att du har en hund. Du kastar en boll, hunden hämtar bollen och kommer tillbaka med den.

Du gör det här för att du tror att hunden gillar det. Men tänk om det är så att hunden tror att det är DU som uppskattar att kasta bollar? I så fall skulle båda göra något för varandra som egentligen ingen av er tycker om. 

Hunden spelar att den tycker det är skoj med bollar för att vara dig till lags. Du låtsas vara engagerad i själva kastandet för att du tror att det blir roligare för hunden.

Det här med bollen och hunden kan hända i relationer, på jobbet, i möten. Jag får för mig att du gillar något. Du spelar glad för att inte göra mig ledsen. Sedan fortsätter det så, tills en av oss äntligen tar bladet ur mun och säger som det är.

Orsaken till att ni har lagt måndagsmötet redan klockan åtta kan vara ett rent missförstånd. Det kanske inte passar någon av er. Förklaringen till det springande arbetstempot som stressar sönder tillvaron för alla är att ingen har upptäckt att situationen liknar historien om bollen hunden. Ingen vill ha det så.

Det bästa är om du gillar att kasta och jag gillar att fånga, eller tvärtom. Men för att veta att det är så, blir mitt förslag att ta upp det. Tycker vi verkligen om det här, eller står vi och gör saker för varandra som den andre varken behöver eller uppskattar? 
Låt framrutan vara större än backspegeln och gå med huvudet högt så hörs vi nästa måndag igen.

Ps Finns du på Instagram har jag @olofrohlander som kontonamn

Kommentera här: