0

SAKNAR MIN PAPPA 😇

I kvÀll kommer en gammal sÄng upp i mitt huvud. En sÄng som min pappa sjöng dÄ vi var smÄ.
Han sjöng jĂ€mt. Ibland satt han i en fĂ„tölj, i saccosĂ€cken, i soffan. Med eller utan hörlurar. Han var alltid glad, positiv, Ă€lskade alla. Sjöng och dansade sĂ„ ofta tillfĂ€lle gavs. Älskade att bjuda hem vĂ€nner pĂ„ god mat och dans med sĂ„nghĂ€ften under tallrikarna.
TĂ€nk att just han skulle drabbas av en sjukdom som gjorde att lungorna krympte. En sjukdom som tydde pĂ„ att han var överviktig och storrökare. Han som sprang maraton, Ă„kte lĂ€ngdskidor och slalom. Åt omega-3 redan pĂ„ 80-talet. Och lĂ„nade inlines av mina Ă€ldre kompisar.  Han Ă€lskade verkligen livet 💖
Min pappa sjöng ofta denna sĂ„ng, som kom till mig ikvĂ€ll 😇
 
Med rytmiskt vaggande höfter
Vi gossar gör vÄr entré
VĂ„r byx har press
VĂ„r byst nobless
SÄ vÄr hÄllning Àr nÄgot blasé
VÄr blick ger trötta smÄ löften
Ă„t Sturegatans publik
Men varför tystnar plötsligt
Vaktparadens mÀssingsmusik
Jo, dÀr kommer ju en gosse
Med en byxa som Àr rakknivvass
Mockaskor har han pÄ sej
Och hans hobby Àr att dansa jazz
Han Àr smal och smÀrt om midjan
Han ler i mjugg
Han har skÀrp om lilla midjan
I pannan lugg
Han och andra söta gossar
Som har tusch pÄ sina ögonlock
PĂ„ sitt lilla bakverk frossar
Sen pÄ Royal vid five o'clock
Han pÄ höga klackar trippar
Som jazzexpert
Och i smÄ synkoper vippar
Hans lilla stjÀrt
Jag lÀste i gamla romaner
Som Àr sÄ trÄkiga sÄ
Att mannakraft
Man fordom haft
Och en brynja av plÄt tog man pÄ
Usch, du talar om dÄtidens vanor
Om jungfruns strÀvan till hÀst
Men nutidsmÀnskan har gÄtt framÄt
NÀr vi nutidsmÀnskor har fest
Jo, dÀr kommer ju en gosse
Med en byxa som Àr rakknivvass
Mockaskor har han pÄ sej
Och hans hobby Àr att dansa jazz
Han Àr smal och smÀrt om midjan
Han ler i mjugg
Han har skÀrp om lilla midjan
I pannan lugg
Han och andra söta gossar
Som har tusch pÄ sina ögonlock
PĂ„ sitt lilla bakverk frossar
Sen pÄ Royal vid five o'clock
Han pÄ höga klackar trippar
Som jazzexpert
Och i smÄ synkoper vippar
Hans lilla stjÀrt
Och i smÄ synkoper vippar
Hans lilla stjÀrt -
Lilla stjÀrt, lilla stjÀrt
 
Älskar dig pappa, och minns allt fint och roligt đŸ’–đŸ€—

Kommentera hÀr: